First phases in the construction process of the Renaissance quadrant of Seville Cathedral. Study of walls using high resolution orthophotos
DOI:
https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2023.002Keywords:
Architecture, Renaissance, 16th century, sacristy of the Cálices, courtyard of the Óleos, photogrammetryAbstract
This article analyses the early construction phases of the Renaissance quadrant of Seville Cathedral from the study of the present building, supported by the written documents that have been preserved from the planning and execution of the works. Thanks to high-resolution orthophotos, taken from a photogrammetric digital metric capture supported by an electro-optical theodolite, the walls of the original sector of the quadrant are reviewed in depth, specifically the interior spaces of the sacristy of the Cálices and the courtyard of the Óleos. The clarification of the process of execution of the first walls makes it possible to delimit the pre-existences on which the project was developed and provide new data on the scope of the works carried out under the mastery of Diego de Riaño.
Downloads
References
Almagro Gorbea, A., Zúñiga Urbano, I. y Martín Medina, E. 2007: Atlas arquitectónico de la Catedral de Sevilla. Cabildo de la Santa, Metropolitana y Patriarcal Iglesia Catedral de Sevilla, Sevilla.
Angulo-Fornos, R., Castellano-Román, M. y Pinto-Puerto, F. 2021: "Estrategias de modelado patrimonial en HBIM, aplicación a la lectura estratigráfica del muro de fachada del cuadrante renacentista de la catedral de Sevilla", Arqueología de la Arquitectura, 18, e109. https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2021.001
Ceán Bermúdez, J. A. 1804: Descripción artística de la Catedral de Sevilla. Sevilla. (Ed. facsímil, Sevilla, 1981).
Falcón Márquez, T. 1980: La Catedral de Sevilla: estudio arquitectónico. Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla.
Gestoso y Pérez, J. 1889: Sevilla monumental y artística. Historia y descripción de todos los edificios notables, religiosos y civiles, que existen actualmente en esta ciudad y noticias de las preciosidades artísticas que en ellos se conservan y arqueológicas. Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla. (Ed. facsímil, Sevilla, 1984).
Gestoso y Pérez, J. 1892: Historia y descripción de la Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla y de las preciosidades artísticas que en ella se custodian. Imp. de la Revista de Tribunales, Sevilla.
Gómez-Moreno Martínez, M. y Bustamante García, A. 1983: Las águilas del Renacimiento español: Bartolomé Ordóñez, Diego Silóee, Pedro Machuca, Alonso Berruguete. Madrid [1941].
Jiménez Martín, A. 2006: "Las fechas de las formas. Selección crítica de fuentes documentales para la cronología del edificio medieval", en La catedral gótica de Sevilla: fundación y fábrica de la obra nueva, pp. 15-114. Secretariado de publicaciones universidad de Sevilla, Sevilla.
Jiménez Martín, A. y Gómez de Terreros Guardiola, M. del V. 1999: El espíritu de las antiguas fábricas. Escritos de Adolfo Fernández Casanova sobre la Catedral de Sevilla. Fundación FIDAS, Sevilla.
Marías Franco, F. 1989: El largo siglo XVI los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid.
Morales, A. J. 1984a: "La arquitectura de la catedral de Sevilla en los siglos XVI, XVII y XVIII", en La Catedral de Sevilla, pp. 172-220. Guadalquivir, Sevilla.
Morales, A. J. 1984b: La Sacristía mayor de la Catedral de Sevilla. Diputación Provincial, Sevilla.
Pinto Puerto, F. 2013: "La Sacristía de los Cálices. Aportaciones desde el análisis de sus fábricas y los sistemas de control formal", en A. Jiménez Martín (Ed.), La Catedral entre 1434 y 1517: historia y conservación, pp. 165-233. Catedral de Sevilla, Aula Hernán Ruiz, Sevilla.
Rodríguez Estévez, J. C. 1998: Los canteros de la Catedral de Sevilla: del gótico al renacimiento. Diputación de Sevilla, Sevilla.
Rodríguez Estévez, J. C. 2010: "El maestro Alonso Rodríguez", en B. Alonso Ruiz (Ed.), Los últimos arquitectos del Gótico, pp. 271-361. Grupo de Investigación de Arquitectura Tardogótica, Madrid.
Rodríguez Estévez, J. C. y Ampliato Briones, A. L. 2019: "Diego de Riaño y la sacristía mayor de la catedral de Sevilla: nuevas consideraciones sobre su autoría", Laboratorio de Arte, 31, pp. 97-112. https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.06
Sierra Delgado, R. 2012: Diego de Siloe y la nueva Fábrica de la Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla. Universidad de Sevilla, Secretariado de Publicaciones, Sevilla.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) - Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. © UPV/EHU. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas and Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2020-114971GB-100