The construction of the Almohad mosque of Sanlúcar la Mayor (Sevilla) and its replacement by the Mudejar church of San Pedro
DOI:
https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2024.414Keywords:
Mihrab, quibla, minaret, presbyteryAbstract
During the archaeological supporting intervention for the restoration of the church of San Pedro in Sanlúcar la Mayor, specific elements of the previous Almohad mosque have been revealed. This information allows to understand its basic structure. The mosque was composed of five naves facing the mihrab, of which the central one and that one corresponding to the qibla were slightly larger. Unfortunately, it has not been possible to investigate the courtyard, as it remains out of the current consolidation works of the temple. However, the removal of the pavement inside the church along with two of the archaeological trenches carried out previously have made it possible to find the main elements of the mosque. A very precise restitution hypothesis can be thereby put forward. Its construction process, as well as its Christianization after the Castilian conquest and the subsequent rebuilding of the current Christian temple of San Pedro on its ruins are described in this paper.
Downloads
References
Angulo Íñiguez, D. 1983: Arquitectura mudéjar sevillana de los siglos XIII, XIV y XV. Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla.
Calvo Capilla, S. 2004: “Las mezquitas de pequeñas ciudades y núcleos rurales de Al-Andalus”, Ilu. Revista de ciencias de las religiones, Anejos X, pp. 3-63.
Cómez Ramos, R. 2002: Los constructores de la España Medieval. Universidad de Sevilla, Sevilla.
Díez Jorge, M. E. 2001: El arte mudéjar: expresión de una convivencia. Universidad de Granada, Granada.
Falcón Márquez, T. 2016: “La Iglesia de Santa Ana: de edificio fortificado a templo barroco”, en A. Rodríguez Babío (coord.), Santa Ana de Triana: aparato histórico-artístico, pp. 363-381. Fundación Cajasol, Sevilla.
Fernández Fontanillas, B. 2018: “Iglesia y crucificado de San Pedro. La presencia del Rey Sabio y la Orden del Temple en Sanlúcar la Mayor”, en R. de la Campa Carmona (coord.), Miscelánea histórica hispalense. Sociedad, cultura y arte en el Reino de Sevilla, pp. 275-370. Litopress, Córdoba.
García San Juan, A. 2006: La reciente investigación arqueológica sobre el territorio onubense durante la época andalusí (siglos VIII-XII). Universidad de Huelva, Huelva.
Gómez-Martínez, S. 2006: “La mezquita de Mértola, Portugal. Transformación de un espacio siempre sagrado”, en Mezquitas en Toledo a raíz de los últimos descubrimientos. Monográficos del Consorcio V, pp. 319-333. Consorcio de Toledo, Toledo.
González, J. 1951: Repartimiento de Sevilla. Escuela de Estudios Medievales, Madrid.
Grabar, O. 1973 y 1981: La formación del arte islámico. Universidad de Yale, New Haven / Cátedra, Madrid.
Heidenreich, A. 2022: Cuatrovitas (Bollullos de la Mitación, Prov. Sevilla) Nuevas investigaciones sobre el asentamiento abandonado y la mezquita almohade. Ayuntamiento de Bollullos de la Mitación, Sevilla.
Jiménez Hernández, A. 2015: “La metrología histórica como herramienta para la Arqueología de la Arquitectura. La experiencia en los Reales Alcázares de Sevilla”, Arqueología de la Arquitectura, 11: e001.
Jiménez Martín, A. 1975: La mezquita de Almonaster. Diputación de Huelva, Huelva.
Jiménez Martín, A. 1991: "La qibla extraviada", Cuadernos de Madinat al-Zahra, 3, pp. 189-209.
López Guzmán, R. 2016: Arquitectura Mudéjar. Cátedra, Madrid.
Luque Teruel, A. 2008: Barrio de la Macarena. Jirones de Azul, Sevilla.
Pérez Paz, A. 1998: Intervención Arqueológica en la Iglesia de San Pedro, Sanlúcar la Mayor. Informe Preliminar. Depósito: Delegación Provincial de Cultura de Sevilla, Junta de Andalucía. Sevilla.
Pinto Pabón, A. y Macías González, A. M.ª 1990: Sobre la historia de Sanlúcar la Mayor. Ayuntamiento de Sanlúcar la Mayor y Delegación de Cultura, Sanlúcar la Mayor.
Rincón, J. M.ª 2022: Proyecto básico y de ejecución de restauración en la Parroquia de San Pedro. Archidiócesis de Sevilla, Sevilla.
Romero Bomba, E. 2023: Al-Andalus en Sierra Morena Occidental: el registro arqueológico. Diputación de Huelva, Huelva.
Tahiri, A. 2001: Agricultura y poblamiento rural en Sevilla durante la época abadí. Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla.
Torres Balbás, L. 1942: “La Mezquita de Al-Qanatir y el Santuario de Alfonso el Sabio en El Puerto de Santa María”, Al-Andalus (7), pp. 149-171.
Valor Piechotta, M., Carabaza Bravo, J. M.ª y Porras Crevillent, A. I. 2002: “Espacio rural y territorio en el Aljarafe de Sevilla. Hisn al-Faray”, en C. Trillo San José (ed.).Asentamientos rurales y territorio en el Mediterráneo medieval, pp. 337-372. Universidad de Granada, Granada.
Valor Piechotta, M. y Lafuente Ibáñez, P. 2022: “La Arqueología Medieval en el Aljarafe sevillano: Aznalfarache y Cuatrovitas”, en M. Retuerce Velasco (coord.), Actas del VI Congreso de Arqueología Medieval (España-Portugal) (Alicante 2019), pp. 151-158. Asociación Española de Arqueología Medieval, Madrid.
Valor Piechotta, M. y Montes Romero-Camacho, I. 2018:“La transformación de mezquitas en iglesias. El modelo andaluz”, Anuario de Historia de la Iglesia andaluza, XI, pp. 99-114.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) - Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. © UPV/EHU. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas and Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.